Forum

Offtopic

Offtopic  

Sida 1 / 2
  RSS

uman231
(@uman231)
Support & Programmerare Admin
mars 9, 2018 22:56  

En vanlig offtopic tråd...

Citera
uman231
(@uman231)
mars 10, 2018 10:25  
Postad av: Hoggens

Har mer info men skulle vilja skicka privat.Kanske tar nån lösen ord mm !

Starta en privat tråd så kan jag kolla på det senare...

Men lägg den under Andra webb-tv downloaders

SvaraCitera
Hoggens
(@hoggens)
Eminent Medlem VIP
mars 12, 2018 15:21  

Såg paypal länken nu ! Tack för ett toppen jobb med allt du gör !

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
mars 12, 2018 21:50  
Postad av: Hoggens

Såg paypal länken nu ! Tack för ett toppen jobb med allt du gör !

Kul att kunna hjälpa..

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 18, 2018 17:58  

Läget ute i stugorna?

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 19, 2018 15:39  
Postad av: uman231

Läget ute i stugorna?

Ska bli skönt med långhelg över midsommar, kanske får man lite tid för egna projekt osv. Hoppas bara vädret är hyfsat ok. 

Själv då?

Arkivist - Distributed Preservation of Service Attack - Zero-Day Attack

SvaraCitera
zamarcand
(@zamarcand)
Eminent Medlem VIP
juni 19, 2018 16:28  

Jag ska fira midsommar med att försöka lära mig grunderna i regular expressions. 😆 

Tips på bra tutorials? 🤔 

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 19, 2018 16:54  
Postad av: S.Y-Sophie
Postad av: uman231

Läget ute i stugorna?

Ska bli skönt med långhelg över midsommar, kanske får man lite tid för egna projekt osv. Hoppas bara vädret är hyfsat ok.

Själv då?

Blir stugan på fredag till söndag helt utan elektricitet. Fram till dess är det nog lite jobb här och med lite kod. Mer jobb med servern som jag startat. Skall också sätta upp en annan hemsida till ett företag. Utöver det så skall jag väl jobba som alltid annars och vara med familjen. Varför har inte dygnet 48 timmar..

Postad av: zamarcand

Jag ska fira midsommar med att försöka lära mig grunderna i regular expressions. 😆 

Tips på bra tutorials? 🤔 

Till vilken sorts användning? För något speciellt språk? Regexp är bra att kunna men ibland eller ganska ofta överkurs för att lösa ett problem..

SvaraCitera
zamarcand
(@zamarcand)
Eminent Medlem VIP
juni 19, 2018 18:05  

Användningen är tänkt för vanliga textfiler, oftast ganska långa listor.  Använder mig av TextPad som texteditor och kan känna mig lite begränsad när jag vill söka och ersätta utan att kunna använda argument.

Ta detta som exempel:

Hitta första mellanslaget i varje rad och ersätt allt från radbörjan till och med mellanslaget med ingenting.

Ovanstående går knappast att göra med vanlig sök-och-ersätt.

I TextPads dokumentation står det att de använder UNIX extended regular expression syntax.

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 19, 2018 19:19  

Lättast är ju att göra ett uttryck som säger att alla typer av karaktärer,siffror,symboler etc är tillåtna till första mellanslaget. Alltså att göra en range och exkludera mellanslag. 

Förmodligen kommer du behöva använda ett antal uttryck beroende på vad det är problem du står inför.

Arkivist - Distributed Preservation of Service Attack - Zero-Day Attack

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 19, 2018 19:47  

Användningen är tänkt för vanliga textfiler, oftast ganska långa listor.  Använder mig av TextPad som texteditor och kan känna mig lite begränsad när jag vill söka och ersätta utan att kunna använda argument.

Ta detta som exempel:

Hitta första mellanslaget i varje rad och ersätt allt från radbörjan till och med mellanslaget med ingenting.

Ovanstående går knappast att göra med vanlig sök-och-ersätt.

I TextPads dokumentation står det att de använder UNIX extended regular expression syntax.

Om de flesta fallen är ganska eller helt lik ditt exempel så är regexp överkurs att lära sig för den sakens skull. Men kan ju som sagt vara bra att kunna.

Själv skulle jag löst problemet såhär (Python):

new = open('new.txt','w')
for i in open('a.txt'):
   try:
      i = i.split(' ',1)[1]
   except:
      pass
   new.write(i)
new.close()

SvaraCitera
zamarcand
(@zamarcand)
Eminent Medlem VIP
juni 19, 2018 20:06  

Jo, om det gäller programmering så skulle jag nog kunna lösa det i Java men att dra igång utvecklingsmiljön (som jag inte använt på flera år) känns inte aktuellt för de ganska enkla sök-och-ersätt behov jag har.

Därför vill jag lära mig grunderna i regular expression.

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 19, 2018 20:37  

Jo, om det gäller programmering så skulle jag nog kunna lösa det i Java men att dra igång utvecklingsmiljön (som jag inte använt på flera år) känns inte aktuellt för de ganska enkla sök-och-ersätt behov jag har.

Därför vill jag lära mig grunderna i regular expression.

Jag tror att om det är enkla sök-och-ersätt att det är lättare i ett enkelt script. För som nämnts så kan ganska många uttryck behövas beroende på filernas utseende. Scriptet skrivs en gång och passar alla tecken oavsett vad det står inför.

Men ibland kan det vara bra att ej gå den enkla vägen med. Men nått man ändå skall tänka på är att inte överarbeta ett problem. Skulle filerna vara statiska och du skulle vilja kunde jag skriva ett script och göra en exe till dig.

SvaraCitera
zamarcand
(@zamarcand)
Eminent Medlem VIP
juni 19, 2018 21:47  

Tack, men jag tror att jag fortsätter på den inslagna vägen.  Det är olika typer av textfiler som jag behöver behandla så någon statisk lösning fungerar knappast.

Jag får helt enkelt söka efter någon bra tutorial själv.  🙂 

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 19, 2018 21:58  

Tack, men jag tror att jag fortsätter på den inslagna vägen.  Det är olika typer av textfiler som jag behöver behandla så någon statisk lösning fungerar knappast.

Jag får helt enkelt söka efter någon bra tutorial själv.  🙂 

Ja.. Ett tips är att försöka hitta en guide just för TextPad då det skiljer sig lite ibland mellan olika program

SvaraCitera
Sida 1 / 2
Share: