Forum

Fotbolls VM - Tråde...

Fotbolls VM - Tråden där vi diskuterar hur man rippar matcher  

RSS

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 5, 2018 11:44  

Torsdagen den 14:e Juni drar Fotbolls VM igång, nedan finns de TV-tider som gäller. TV-tiderna är uppdelade på olika plattformar SVTplay och TV4/C More så jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi kan diskutera hur man rippar matcher och annat material på bästa sätt beroende på vilken plattform som materialet sänds på. 

Torsdag 14 juni, klockan 17.00, Ryssland – Saudiarabien, SVT

Fredag 15 juni, klockan 13.00, Egypten – Uruguay, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Fredag 15 juni, klockan 17.00, Marocko – Iran, SVT
Fredag 15 juni, klockan 20.00, Portugal – Spanien, SVT

Lördag 16 juni, klockan 12.00, Frankrike – Australien, SVT
Lördag 16 juni, klockan 15.00, Argentina – Island, SVT
Lördag 16 juni, klockan 17.30, Peru – Danmark, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
Lördag 16 juni, klockan 20.30, Kroatien – Nigeria, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund

Söndag 17 juni, klockan 13.30, Costa Rica – Serbien, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Söndag 17 juni, klockan 16.30, Tyskland – Mexiko, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund
Söndag 17 juni, klockan 20.00, Brasilien – Schweiz, SVT

Måndag 18 juni, klockan 14.00, Sverige – Sydkorea, SVT
Måndag 18 juni, klockan 17.00, Belgien – Panama, SVT
Måndag 18 juni, klockan 19.30, Tunisien, England, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Tisdag 19 juni, klockan 13.40, Colombia - Japan, TV4/C More, Patrik Westberg / Jon Persson
Tisdag 19 juni, klockan 17.00, Polen – Senegal, SVT
Tisdag 19 juni, klockan 20.00, Ryssland - Egypten, SVT

Onsdag 20 juni, klockan 14.00, Portugal – Marocko, SVT
Onsdag 20 juni, klockan 16.30, Uruguay – Saudiarabien, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Onsdag 20 juni, klockan 19.30, Iran – Spanien, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Torsdag 21 juni, klockan 13.30, Danmark – Australien, TV4/C More, Patrik Westberg / Alexander Axén
Torsdag 21 juni, klockan 16.30, Frankrike – Peru, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Torsdag 21 juni, klockan 19.30, Argentina – Kroatien, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Fredag 22 juni, klockan 14.00, Brasilien – Costa Rica, SVT
Fredag 22 juni, klockan 17.00, Nigeria – Island, SVT
Fredag 22 juni, klockan 20.00, Serbien – Schweiz, SVT

Lördag 23 juni, klockan 14.00, Belgien – Tunisien, SVT
Lördag 23 juni, klockan 16.30, Sydkorea – Mexiko, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
Lördag 23 juni, klockan 19.30, Tyskland – Sverige, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund

Söndag 24 juni, klockan 14.00, England – Panama, SVT
Söndag 24 juni, klockan 16.30, Japan – Senegal, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Söndag 24 juni, klockan 19.30, Polen – Colombia, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Omgång 3
Måndag 25 juni, klockan 15.00, Uruguay – Ryssland, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
Måndag 25 juni, klockan 15.50, Saudiarabien – Egypten, Sportkanalen/ C More, Åke Unger / Jon Persson
Måndag 25 juni, klockan 20.00, Iran – Portugal, SVT
Måndag 25 juni, klockan 20.00, Spanien – Marocko, SVT

Tisdag 26 juni, klockan 16.00, Danmark – Frankrike, SVT
Tisdag 26 juni, klockan 16.00, Australien – Peru, SVT
Tisdag 26 juni, klockan 19.50, Nigeria – Argentina, Sportkanalen/C More, Åke Unger / Jon Persson
Tisdag 26 juni, klockan 19.00, Island – Kroatien, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Onsdag 27 juni, klockan 16.00, Sydkorea – Tyskland, SVT
Onsdag 27 juni, klockan 16.00, Mexiko – Sverige, SVT
Onsdag 27 juni, klockan 19.00, Serbien – Brasilien, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
Onsdag 27 juni, klockan 19.50, Schweiz – Costa Rica, Sportkanalen/C More, Åke Unger / Jon Persson

Torsdag 28 juni, klockan 15.00, Japan – Polen, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
Torsdag 28 juni, klockan 16.00, Senegal – Colombia, TV4/C More, Åke Unger / Jon Persson
Torsdag 28 juni, klockan 20.00, England – Belgien, SVT
Torsdag 28 juni, klockan 20.00, Panama – Tunisien, SVT

Åttondelsfinaler (matchnummer, datum, tid, grupp-placering)
50, Lördag 30 juni, klockan 15.00, 1C - 2D, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund
49, Lördag 30 juni, klockan 20.00, 1A - 2B, SVT
51, Söndag 1 juli, klockan 16.00, 1B - 2A, SVT
52 Söndag 1 juli, klockan 19.00, 1D - 2C, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
53, Måndag 2 juli, klockan 15.00, 1E - 2F, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund
54, Måndag 2 juli, klockan 20.00, 1G - 2H, SVT
55, Tisdag 3 juli, klockan 16.00, 1F - 2E, SVT
56, Tisdag 3 juli, klockan 19.00, 1H - 2G, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson

Kvartsfinaler (matchnummer, datum, tid, match-placering)
57, Fredag 6 juli, klockan 16.00, W49 - W50, SVT
58, Fredag 6 juli, klockan 19.00, W53 - W54, TV4/C More, Jesper Hussfelt / Anders Andersson
60, Lördag 7 juli, klockan 15.00, W55 - W56, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund
59, Lördag 7 juli, klockan 20.00, W51 - W52, SVT

Semifinaler (matchnummer, datum, tid, match-placering)
61, Tisdag 10 juli, klockan 20.00, W57 - W58, SVT
62, Onsdag 11 juli, klockan 19.00, W59 - W60, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund

Medaljmatcher (matchnummer, datum, tid, match-placering)
63, Lördag 14 juli, klockan 15.00, BRONSMATCH, L61 - L62, TV4/C More, Lasse Granqvist / Hanna Marklund
64, Söndag 15 juli, klockan 17.00 FINAL, W61 - W62, SVT

Källa: TV-tider - Länk

SVT play bör man kunna rippa Live utan problem och eventuellt något i efterhand beroende på hur rättigheterna ser ut.

TV4/C More kan bli svårare då de ändrat om i sin API och att man har utvecklat diverse publiceringssystem som riktar sig mot att använda DRM-skydd mot live-sänd sport och sport som sänds i efterhand. Men vi får helt enkelt se hur det hela utvecklar sig.

This topic was modified 1 år sedan 2 times by uman231

Arkivist - Distributed Preservation of Service Attack - Zero-Day Attack

Citera
Topic Tags
uman231
(@uman231)
Support & Programmerare Admin
juni 5, 2018 12:15  

Bra där... Mitt intresse är tyvärr ganska svalt för fotboll jag är mer för hockey men jag vet att intresset är stort... Hoppas folk är aktiva i tråden..

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 5, 2018 13:10  
Postad av: uman231

Bra där... Mitt intresse är tyvärr ganska svalt för fotboll jag är mer för hockey men jag vet att intresset är stort... Hoppas folk är aktiva i tråden..

Så är även mitt intresse, dock ser jag att detta kan bli ett ämne som kan komma att diskuteras flitigt den kommande tiden så det kan vara bra att ha en separat tråd med tanke på omständigheterna om att man sänder det på olika plattformar och att det sker förändringar på diverse plattformar just nu.

Skall försöka kolla på möjligheterna själv när det hela drar igång så man kan dela med sig av informationen kring detta här.

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 11, 2018 13:39  

Matcherna kommer att sändas live på SVT1 och SVT2. Därefter kommer matcherna som sänds där finnas tillgängliga på SVTplay i 180dagar efter sändning. 

Matcherna kommer där också vara textade.

Källa: kontakt.svt.se

Huruvida matcherna kommer vara krypterade i efterhand hos svt eller inte vet vi dock inte, det är möjligt att så kommer vara och då är det bästa att rippa i realtid eller i efterhand.

Hos tv4play verkar det som att matcherna som sänds där kommer enbart finnas tillgängliga genom CMore och då kommer även abonnemang att krävas. Om det används kryptering är oklart men jag utgår från att man kommer att göra detta. Ska man rippa det här kan det bli aktuellt att göra en screencast eller hdmi-cap.

Källa: tv4.se

Edit: På TV4play kommer inga matcher att sändas, de kommer enbart att sändas på CMore och då kan vi räkna med att dessa är krypterade mer eller mindre. 

Länk till tweet där någon frågade just TV4 om detta.

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 13, 2018 21:35  
Postad av: S.Y-Sophie

Matcherna kommer att sändas live på SVT1 och SVT2. Därefter kommer matcherna som sänds där finnas tillgängliga på SVTplay i 180dagar efter sändning. 

Matcherna kommer där också vara textade.

Källa: kontakt.svt.se

Huruvida matcherna kommer vara krypterade i efterhand hos svt eller inte vet vi dock inte, det är möjligt att så kommer vara och då är det bästa att rippa i realtid eller i efterhand.

Hos tv4play verkar det som att matcherna som sänds där kommer enbart finnas tillgängliga genom CMore och då kommer även abonnemang att krävas. Om det används kryptering är oklart men jag utgår från att man kommer att göra detta. Ska man rippa det här kan det bli aktuellt att göra en screencast eller hdmi-cap.

Källa: tv4.se

Edit: På TV4play kommer inga matcher att sändas, de kommer enbart att sändas på CMore och då kan vi räkna med att dessa är krypterade mer eller mindre. 

Länk till tweet där någon frågade just TV4 om detta.

Snyggt jobbat... 😉 

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 18, 2018 13:59  

Idag börjar det.. Ska bli kul att se om det skyddas på något sätt efter det att det hamnat på svtplay.

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 18, 2018 14:05  

Idag börjar det.. Ska bli kul att se om det skyddas på något sätt efter det att det hamnat på svtplay.

Matcherna som har sänts på svtplay ligger kvar utan skydd  😀 

Ligger kvar i 180 dagar.

Exempel här:

Brasilien - Schweiz

Edit: Något som kan vara värt att hålla koll på är att svt ibland tar ned material om det skulle innehålla något som kan vara stötande eller att upphovsrätten skulle brytas p.g.a något som visas i klippen, har detta tidigare med visa live-sändningar. Men förhoppningsvis bör det inte vara några problem.

SvaraCitera
uman231
(@uman231)
juni 18, 2018 14:08  

Ligger kvar i 180 dagar.

Exempel här:

Brasilien - Schweiz

Ahh.. Hade ej kollat då ingen sverige match spelats.. Alla matcher sänds ej på svt eller tänker för samtliga lag? Jag är små lat som inte kollar själv känner jag..

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 18, 2018 14:17  

Ligger kvar i 180 dagar.

Exempel här:

Brasilien - Schweiz

Ahh.. Hade ej kollat då ingen sverige match spelats.. Alla matcher sänds ej på svt eller tänker för samtliga lag? Jag är små lat som inte kollar själv känner jag..

SVT och TV4/CMore delar på rättigheterna. Samtliga matcher sänds på CMore live men de matcher som sänds på SVT finns tillgängliga på SVTplay i efterhand så runt hälften skall finnas tillgängligt i slutändan på svtplay. Det som finns på CMore bör finnas tillgängligt i efterhand också (48h tror jag). Tror matcherna är krypterade på CMore men är inte helt säker och har inte kollat själv.

SvaraCitera
S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
juni 28, 2018 14:08  

Nästa Match (åttondelsfinalen) mellan Sverige och Schweiz kommer att sändas på TV4 Tisdag 3 juli, klockan 16.00

Om Sverige går vidare efter detta till kvartsfinal kommer matchen att sändas på SVT Lördag 7 juli, klockan 15.00

Därefter om Sverige går till en Semifinal så kommer den att vissas på TV4, Onsdag 11 juli, klockan 19.00.

Så om Sverige går vidare efter åttondelen så kommer nog en och annan ha ett par saker om Tv4 som lägger allt bakom sin betalvägg, vilket många redan kommenterat på diverse socialamedier,forum etc. Men jag tror det kommer bli en större diskussion ju längre Sverige potentiellt går i ett vidare avancemang i slutspelet.

SvaraCitera
Share: