Forum

Dags att införa reg...

[Stängt] Dags att införa regler på forumet?  

RSS

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
20/04/2018 11:18 f m  

Jag skulle vilja börja med att säga tack till Uman för att han har tagit initiativet till skapandet av detta forum. 

Bakgrund till denna tråd: Det finns redan  diverse regler för forumet som står i ett av inläggen på hemsidan som berör att fildelning inte får förekomma på forumet. För att forumet skall bli en plats där folk lätt kan ta till sig information och inte behöver söka runt onödigt mycket, vilket var ett av grundproblemen med användarvänligheten i tråden på Flashback och en av grunderna till varför detta forum skapades så föreslår jag nu att ett regelverk införlivas och finns lättillgängligt i forumdelen så användarna lätt kan tillgå detta när de använder forumet. Regelverket skall vara ett hjälpmedel för att upprätthålla kvalitén på forumet och underlätta det generella användandet för användarna. Ett standard problem jag ser nu i forumet är att rubrikerna i somliga trådar är undermåliga och ger inte läsarna en bild om vad tråden handlar om.

Frågeställningar:

• Är ett regelverk nödvändigt?
  • Vilka regler skulle ni vilja se?
  • Skulle ni vilja vara med att arbeta fram ett regelverk?

Arkivist - Distributed Preservation of Service Attack - Zero-Day Attack

uman231 gillade
uman231
(@uman231)
Support & Programmerare Admin
20/04/2018 10:11 e m  

Bra initiativ tycker jag.. Hoppas fler hoppar in och bidrar lite.. Jag hoppas på att vara tillbaka på banan inom kort och fortsätta driva uwtd på de sätt jag vill.

Tack även för rapporterna 😉

**--EDIT--**

Jag tror dock viktigast är att jag och i framtiden andra modererar forumet mer aktivt och striktare. Mina enda krav är att ni håller er någorlunda inom ämnet ni skriver i och svensk lag. Jag vill inte heller se personliga påhopp som kan förekomma på flashback. Kort och gott kan man säga:

• Håll er inom svensk lag.
  • Håll er till ämnet som tråden har så gott det går
  • Håll god ton till varandra.

Ser dock inga problem att ni tex diskuterar fildelning eller annat bara ni inte delar filer via forumet. Ser inte heller problem med att det förekommer trådar om webb-spiders eller liknande, eller kanske någon nyhet. Men huvudsyftet med forumet är ju webbtv och privat hämtning av det.

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
21/04/2018 12:27 e m  
Postad av: uman231

Bra initiativ tycker jag.. Hoppas fler hoppar in och bidrar lite.. Jag hoppas på att vara tillbaka på banan inom kort och fortsätta driva uwtd på de sätt jag vill.

Tack även för rapporterna 😉

**--EDIT--**

Jag tror dock viktigast är att jag och i framtiden andra modererar forumet mer aktivt och striktare. Mina enda krav är att ni håller er någorlunda inom ämnet ni skriver i och svensk lag. Jag vill inte heller se personliga påhopp som kan förekomma på flashback. Kort och gott kan man säga:

• Håll er inom svensk lag.
  • Håll er till ämnet som tråden har så gott det går
  • Håll god ton till varandra.

Ser dock inga problem att ni tex diskuterar fildelning eller annat bara ni inte delar filer via forumet. Ser inte heller problem med att det förekommer trådar om webb-spiders eller liknande, eller kanske någon nyhet. Men huvudsyftet med forumet är ju webbtv och privat hämtning av det.

Först och främst BBS-lagar och svensk lagstiftning följas. Sedan bör det finnas regler för att upprätthålla kvalité på forumet såsom att Rubriker på ett tydligt sätt uttrycker vad tråden handlar om. Sedan bör det finnas en frågeställning som är tydlig och att man inte buntar ihop flera frågeställningar i en och samma tråd. 

För att på ett lättare sätt få hjälp om man har problem föreslår jag att det finns en forum-del där det finns en mall med saker man ska fylla i innan man skickar in sin problemställning. Exempel skicka en utförlig logg, eventuellt skärmdumpar, verifiera att man har senaste versionen av programvaran osv. Alltför att underlätta felsökning.

Vidare precis som du säger så måste det hållas god ton i forumet dels för att det ska bli trivsamt men också för att det ska hållas en god kvalité i forumet.

När det kommer till fildelning och annat så antar jag att det måste finnas någon form av avgränsning. En sak som har diskuterats i tråden på flashback exempelvis är att rippa material som inte finns tillgängligt längre/än och i somliga fall är detta fullt möjligt även om detta skulle innebära dataintrång och det tror jag inte lämpar sig för forumet. Visst man kan diskutera det i allmänhet och säga att det är möjligt men att ge instruktioner till detta blir helt enkelt fel. 

Jag tror det är viktigt att det finns ett regelverk och att det i framtiden kommer kräva en hel del flitig moderering för att forumet fortsätt skall kunna existera och att inga anmälningar kommer mot forumet när det väl växer till sig. 

uman231
(@uman231)
21/04/2018 6:29 e m  

Ja alltså just hämtning av material som ej ännu publicerats eller sånt som ej längre finns tillgängligt ligger ju i en gråzon. Att diskutera det bör ju gå bra men att ge instruktioner är nog som du säger att kliva över en gräns. Speciellt när uwtd är tänkt som ett lagligt alternativ till digital lagring av serier och film. Playback ligger ju även det i en gråzon.. Gälande rubriksättning så är det viktigt men nått som är svårt att få användare att följa, där krävs bra moderering av aktiva moderatorer som har lite erfarenhet av forum. Mallen är ett bra förslag, vi får arbeta fram nått vettigt. 

**--EDIT'--**

Jag har ikväll satt ihop en Q&A del av forumet på prov. Kanske det vore nått som en sorts support del av forumet för diverse saker men främst uwtd. Det funkar ungefär på samma sätt som stackoverflow där man kan kommentera, rösta, och godkänna svar. Vad tror ni? Kan det vara nått? Då kan ju det övriga forumet användas till en mer allmän frågeställning och diskussion tänkte jag. Eller kommer Q&A delen att skapa mer oreda än nytta tror ni? Överkurs?

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
22/04/2018 8:48 f m  

Ja alltså just hämtning av material som ej ännu publicerats eller sånt som ej längre finns tillgängligt ligger ju i en gråzon. Att diskutera det bör ju gå bra men att ge instruktioner är nog som du säger att kliva över en gräns. Speciellt när uwtd är tänkt som ett lagligt alternativ till digital lagring av serier och film. Playback ligger ju även det i en gråzon.. Gälande rubriksättning så är det viktigt men nått som är svårt att få användare att följa, där krävs bra moderering av aktiva moderatorer som har lite erfarenhet av forum. Mallen är ett bra förslag, vi får arbeta fram nått vettigt. 

**--EDIT'--**

Jag har ikväll satt ihop en Q&A del av forumet på prov. Kanske det vore nått som en sorts support del av forumet för diverse saker men främst uwtd. Det funkar ungefär på samma sätt som stackoverflow där man kan kommentera, rösta, och godkänna svar. Vad tror ni? Kan det vara nått? Då kan ju det övriga forumet användas till en mer allmän frågeställning och diskussion tänkte jag. Eller kommer Q&A delen att skapa mer oreda än nytta tror ni? Överkurs?

Jo jag tror det kommer krävas en del moderering för att underlätta för andra användare men det hade som sagt hjälpt om man redan från början uppmanar folk att sätta tydliga rubriker. Något annat som forumet ännu inte blivit ett offer för att reklam & spam, det är väl någonting som tyvärr kan vara svårt att skydda sig från men det kan vara bra att ha ett regelverk som förebygger detta.  Typiska netikettregler som används på andra forum kan enkelt appliceras på liknande sätt här.

Jag tror det hade varit bra med en sådan del likt stackoverflow, dock som det är just nu verkar jag sakna rättigheter att "Sätta tråden som besvarad" men jag antar att det är något som är till för mods eller TS. Och som sagt hade varit bra om countern räknade upp de svar som folk röstat på och inte på frågeställningen (men detta vet du redan).

uman231
(@uman231)
22/04/2018 7:18 e m  

q&a delen av forumet är en "mod" som finns. Versonen 1.4.7 som finns idag har det problemet. 1.4.8 skall släppas i slutet av april så bör vara nära, och där utlovar de att det skall vara fixat. Vidare är det TS och moderatorer som kan bekräfta ett svar som  rätt. Du bar dock kunna rösta på förslaget som rätt?

Vidare så tycker spamfiltret inte om dig alls och vet ej varför. Andra hamnar i det vid första post och trådstart sedan inget. Du hamnar allt som oftast i det.. Det är också nått som jag måste hitta löning på... Kan vara att du skriver längre inlägg än andra men bör ej vara så.. Och jag vill inte avaktivera det heller då det skall motverka det du i inlägget talar om.

Testa gärna nu med ett nytt inlägg som är lite längre..  Du har säkert nått vettigt att skriva.. 😛

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
22/04/2018 7:59 e m  

q&a delen av forumet är en "mod" som finns. Versonen 1.4.7 som finns idag har det problemet. 1.4.8 skall släppas i slutet av april så bör vara nära, och där utlovar de att det skall vara fixat. Vidare är det TS och moderatorer som kan bekräfta ett svar som  rätt. Du bar dock kunna rösta på förslaget som rätt?

Vidare så tycker spamfiltret inte om dig alls och vet ej varför. Andra hamnar i det vid första post och trådstart sedan inget. Du hamnar allt som oftast i det.. Det är också nått som jag måste hitta löning på... Kan vara att du skriver längre inlägg än andra men bör ej vara så.. Och jag vill inte avaktivera det heller då det skall motverka det du i inlägget talar om.

Testa gärna nu med ett nytt inlägg som är lite längre..  Du har säkert nått vettigt att skriva.. 😛

Jag kan bara rösta ja. Ser dock inte om det inlägget som har flest röster "highlightas" på något sätt. Det hade varit en bra funktion för att göra trådar mer överskådliga.

Tror inte det har med längden att göra heller, tror däremot att det tittar på ip-adresser kanske och det kanske är så att det reagerar på att byter mellan länder då och då?

uman231
(@uman231)
22/04/2018 8:27 e m  
Postad av: S.Y-Sophie

Jag kan bara rösta ja. Ser dock inte om det inlägget som har flest röster "highlightas" på något sätt. Det hade varit en bra funktion för att göra trådar mer överskådliga.

Tror inte det har med längden att göra heller, tror däremot att det tittar på ip-adresser kanske och det kanske är så att det reagerar på att byter mellan länder då och då?

Syns vara dina inlägg och inte annat som triggar men nu gick det bättre som det syns..

Gällande sortering av svar på q&a så är det också nått som skall komma. Men inget datum satt:

Yes, this is already in our to-do list. This kind of layout must have answers sorting options, at least it should push "accepted" and "most voted" answers to top automatically.

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
30/04/2018 11:35 f m  

Förlsag på regel, om en användare bryter mot forumets regeler och genom detta skulle bli bannlysta från forumet på permanent tid eller för en tidsbestämd tid bör det finnas någon form av regel som reglerar att denne inte kan nyttja forumet under den tiden i form av alternativa konton.  Detta skulle kunna förebyggas exempelvis genom diverse plugins som wp har för att bannlysa specifika IP-adresser. 

Vidare bör det inte vara möjligt att driva på en diskussion genom att använda alternativa konton.

uman231
(@uman231)
30/04/2018 12:02 e m  

Förlsag på regel, om en användare bryter mot forumets regeler och genom detta skulle bli bannlysta från forumet på permanent tid eller för en tidsbestämd tid bör det finnas någon form av regel som reglerar att denne inte kan nyttja forumet under den tiden i form av alternativa konton.  Detta skulle kunna förebyggas exempelvis genom diverse plugins som wp har för att bannlysa specifika IP-adresser. 

Vidare bör det inte vara möjligt att driva på en diskussion genom att använda alternativa konton.

Ja alltså så ska det va men inte många filter stoppar någon som verkligen vill.. Tyvärr. Och det vet även jag att du vet. Jag kan ju bannlysa på flera nivåer naturligtvis med men.. Sajt, Cloudflare och host.

S.Y-Sophie
(@s-y-sophie)
Arkivist Admin
30/04/2018 12:07 e m  

Ja alltså så ska det va men inte många filter stoppar någon som verkligen vill.. Tyvärr. Och det vet även jag att du vet. Jag kan ju bannlysa på flera nivåer naturligtvis med men.. Sajt, Cloudflare och host.

Jo jag vet. Tänker mest för att man ska försöka göra det så jobbigt som möjligt för en bannlyst användare att missbruka forumet, utan den här typen av funktioner blir det ganska lätt att missbruka det.

uman231
(@uman231)
30/04/2018 12:18 e m  

Ja precis som förslaget i den andra tråden är förslaget bra och nått som nog kommer tillämpas men vet inte bara var, när eller hur.

uman231
(@uman231)
03/05/2018 2:02 f m  

Förslag och synpunkter på regler tas i Feedback tråden nu.

Feedback

LÅST

Share: